مردم از ناحیه بازیهای پشت پرده به ستوه آمده اند
فرهاد فرهاد

 

 

ندانی که مردان پیمان شکن

ستوده نباشد در انجمن

سران کشورهای مهاجم بیش از چهاردهه میشود که زیربهانه مختلف بازیهای ریاکارانه و خصمانه را با راه اندازی جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج را بالای سرزمین و مردم ما عمل نموده، حالا که دامان رسوایی هایشان از ناحیه عدم انجام تعهدات شان در مبارزه با مواد مخدر، تروریزم، حکومت داری خوب، حقوق بشر، زن، احیا و بازسازی و غیره به جهانیان بلند شده، بخاطر اغفال نمودن ده ها میلیون مردم کشور و هزاران میلیون مردمان جهان غرض پنهان کردن جنایات گذشته خویش بازیهای جدید را در پشت پرده که در ظاهر امر امضاء تفاهم نامه امنیتی یا پیمان امنیتی خوانده میشود، بهانه قرار داده با نشر و پخش اخبار گمراه کننده، فضای ترس و وحشت را خلق کرده توانسته اند با انجام این عمل خصمانه دشواریهای زیان بخش را در عمه عرصه ها بخصوص اقتصادی و امنیتی ایجاد نمایند. ده ها میلیون مردم کشور از این ناحیه به ستوه آمده، خواهان ختم این بازیهای ریاکارانه پشت پرده که بین کشورگشایان و گماشته گان شان جریان دارد میباشند. در این رابطه و سایر رویدادهای مهم هفته سوم و چهارم ماه قوس 1392 خورشیدی مردم، آگاهان امور و مقامات ذیصلاح دیدگاه های خویش را ارایه کرده اند، یکبار دیگر خدمت خواننده گان گرامی قرار میدهم.

جان کری وزیر خارجه امریکا در جریان نشست با اعضای کشورهای ناتو خواهان امضاء بی درنگ امنیتی بین افغانستان و امریکا شد. وزیر دفاع امریکا میگوید اگر پیمان متذکره به وقت و زمان آن امضاء نشود، افغانستان در بین کشورهای جهان تنها خواهد ماند. صرافان سرای شهزاده علت پائین آمدن ارزش افغانی را در مقابل اسعار خارجی به تأخیر انداختن امضاء امنیتی به واسطه حامد کرزی میخوانند. صدیق الله روزنامه نگار میگوید دولت افغانستان مجبور است این پیمان را امضاء کنند بخاطری که توان قطع همکاری را با جهان ندارد. آقای حمیدالله فاروقی عضو حزب حق و عدالت میگوید رئیس جمهور ادعا دارد که کلید حل تأمین صلح و ثبات واقعی افغانستان بدست امریکائی ها میباشد، در حالیکه این گفته ها یک حرف واهی دور از واقعیت میباشد.

مردم و آگاهان امور میگویند که ده ها میلیون مردم از نشر و پخش سر و صداهای گرگ آمد، گرگ آمد، سخت خسته شده، آنرا به منافع کشور، تأمین صلح و ثبات واقعی ندانسته و نمیدانند. میافزایند اگر زیرکاسه نیم کاسه ای نباشد پس چرا به جای راه اندازی بازیهای پشت پرده که سبب نگرانی ده ها میلیون مردم گردیده به واقعیت های موجود و اراده ده ها میلیون مردم تن نداده، غرض مساعد نمودن زمینه انتخابات آزاد و دموکراتیک ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی بخاطر انتخاب افراد نسبتاً کارهای مناسب را انجام نمیدهند. تجارب خونین سیزده سال گذشته ثابت میسازد با ادامه بازیهای خونین موجود و محدود نکردن صلاحیت زورمندان، مافیای مواد مخدر اقتصادی، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها هکتار زمین، غارتگران هزاران میلیارد ثروتهای مادی و معنوی کشور مسدود نکردن چهل هزار لانه تروریزم در آنطرف خط دیورند و قطع مداخله ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان، نمیتوان به تدویر انتخابات شفاف، تأمین صلح و ثبات واقعی امیدوار بود.

نهادها یکبار دیگر افغانستان را در جمله سه کشور فاسدترین جهان معرفی کرده، از افزایش فساد اداری در افغانستان اظهار نگرانی نموده اند و هشدار میدهند اگر افراد آلوده از مقام های بلند دولتی دور نشوند، کشور های تمویل کننده کمک های خود را بالای دولت افغانستان قطع مینمایند. مردم از شنیدن همچو سخنان تکراری خسته شده، خواهان عملی شدن آن میباشند. دیده بان حقوق بشر از موجودیت یک عده کاندیدان و معاونین در ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی که در کشتار مردم بی گناه و شعله ور ساختن جنگهای خونین سهم فعال داشتند، اظهار نگرانی نموده اند.

مسئول وزارت زنان در جلسه علمای دینی که در شهر کابل دایر شده بود گفت طی ده ماه گذشته سال میلادی چهارهزار موارد خشونت علیه زنان در ادارات ما ثبت گردیده از آنها خواهان همکاری در این رابطه شد. یک خانم به تاریخ 22/9/1392 از طریق تلویزیون طلوع گفت هشت تن که بالای وی یکسال قبل در ولایت بغلان تجاوز جمعی نموده بودند از محاکمه ولایت متذکره برائت گرفتند. یک قومندان پولیس ولایت متذکره دو دختر را ربوده بود، یک تن آنرا کشته و یکی دیگر آن هنوز نزد آن میباشد، تا هنوز بازداشت نشده است. یک مرد در ولایت هرات خانمش حاضر نشد که زیورات و پولهای خویش را برایش بدهد توسط چاقو لب و بینی خانم را بریده، خودش فرار نموده. یک دختر شانزده ساله نیز در ولایت هرات حلق آویز شد. مسئول حقوق بشر میگوید یک میلیون و سه صد هزار تن به مواد مخدر مبتلا، سه صد هزار تن آنها کودکان پائین از سن هجده سال میباشند. میافزایند در طول سال جاری چهارصد و هفتاد موارد تجاوز بالای کودکان در دفاتر ما ثبت گردید که صد موارد مربوط به کابل میباشد.

معاون وزارت داخله کشور ایران میگوید قریب به پنج هزار تن افغانان به جرم های قاچاق مواد مخدر، سرقت، برخوردها و غیره در زندانهای آنها محبوس میباشند. خانم فتاح گیلانی عضو ولسی جرگه میگوید مسئولین سازمان حقوق بشر افغانستان قریب به سیزده سال گذشته صرف با پخش یک اعلامیه رفع مسئولیت نموده اند و افشا نکردن جنایات مقامات معلوم الحال را مخالفت مقامات دولتی از جمله حامد کرزی بهانه قرار داده اند که در حقیقت این کار داشتن استقلالیت آنها را زیر سوال میبرد.

مفتی اعظم کشور عربستان سعودی یکبار دیگر انجام حملات انتحاری را خلاف دین مقدس اسلام خواند. مردم میگویند در حالیکه در قرآنکریم جزای قاتل که مردم بیگناه را به قتل میرساند جهنم گفته شده چرا آقای مفتی تمویل کننده گان ادارات که آموزش دهنده که شریک جرم هراس افکنان و ترورستان میباشند دعوت نمیکند که از انجام این جنایت دست بردار شوند. در حقیقت مردمان بیگناه و کشورهای منطقه را پوند، دالر، ریال، کلدار و غیره نابود میکند که توسط کشورگشایان برای تمویل کننده گان ترورستان، هراس افکنان از راه های مختلف پرداخته میشود.

روز سوم دسمبر سال جاری میلادی یعنی دهم قوس 1392 خورشیدی مصادف با روز معلولین و معیوبین در جهان میباشد، از این روز در کشور ما زمانی یادآوری میشود که صدها هزار معلول، معیوب و خانواده شهدای راه وطن از ناحیه افزایش مشکلات اقتصادی به امراض فزیکی و روانی مبتلا شده اند. هزاران تن افراد با عزت و با غیرت که زمانی بخاطر میلیونها افغان دست خویش را نزد کس دراز نمی کردند امروز بخاطر خواستن ده افغانی که یک قرص نان میشود دست خویش را نزد هزاران تن دراز نموده از صدها تن یک نفر اگر انصاف و دلسوزی داشته باشد برای آنها کمک مینماید. صدها تن معیوبین و معلولین در ولایت تخار دست به مظاهر زده، خواهان برکناری رئیس شهدا و معلولین آن ولایت شدند، آنها میگویند که دو سال میشود معاش اخذ نکرده اند.

در یک گزارش چهارده صفحه هشت صبح آمده که شماری از مقام های ارشد وزارت امور مهاجران و عودت کننده گان میلیونها افغانی را از برخی پروژه های این وزارت اختلاس کرده. اگر خواننده گان خواهان معلومات بیشتر در این رابطه میباشند میتوانند با مطالعه سایت هشت صبح در این رابطه معلومات بیشتر حاصل نمایند. اعضای اتاق تجارت و صنایع افغانستان از افزایش قاچاق بازرگانی سخت نگران بوده میگویند روزانه ده ها موتر مواد و اجناس از پاکستان غیرقانونی داخل کشور میشود. در حالیکه حامد کرزی یکبار دیگر غرض امضاء پیمان امنیتی بالای پیش شرط های خویش تأکید نمود میافزایند امریکائی ها نمیتوانند به اساس فشار خواست های خویش را بالای مردم افغانستان بقبولانند اما آقای زاخیل وال وزیر مالیه کشور از مذاکرات در پشت پرده جریان دارد اظهار خوشبینی بخاطر امضاء نمودن پیمان متذکره نمود.

خلاصه اینکه مردم و آگاهان امور علت دشورایهای خونین بیش از چهاردهه بخصوص قریب به سیزده سال گذشته را نتایج بازیهای پشت پرده و ریاکارانه کشورگشایان و گماشته گان شان دانسته میافزایند آنها توانسته اند با انجام بازیهای فوق الذکر از مسئولیت ها فرار و جفاهای عظیم نابخشودنی و جبران ناپذیر را بالای ملت افغانستان تحمیل نمایند. از همین لحاظ است که حوصله مردم به سر رسیده خواهان ختم آن میباشند. به باور ما زمانی میتوان بخاطر کاهش دشواریهای فوق گام های لازم را برداشت که تمام نیروهای آزادی دوست، ترقی پسند، شخصیت های آگاه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، علمی، علما و روحانیون وطن دوست، سران اقوام قبایل بدون در نظر گرفتن سلیقه های شخصی، دست اتحاد و دوستی را بخاطر انتخاب افراد نسبتاً خوب در ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی دراز نمایند، در غیر از آن با ادامه وضع موجود کشورگشایان و گماشته گان آنها، سال های سال خواهند توانست با انجام بازیهای رنگارنگ، کشور و مردم ما را از این بیشتر بسوی بحران های عظیم، خطرناک و جبران ناپذیر سوق دهند که پیامد آن ناگوار خواهد بود.






December 15th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات